Τι είναι τα νιτρικά άλατα και είναι επιβλαβή για την υγεία σας;

Φύλλο σέσκουλας σε κόκκινο φόντο

Getty Images/Jay B. Sauceda

Τα νιτρικά άλατα στα αλλαντικά, όπως το μπέικον, τα χοτ ντογκ και τα αλλαντικά, έχουν από καιρό μια κακή ραπ, αλλά πιο πρόσφατα έχει γίνει πολύς λόγος για οφέλη για την υγεία των νιτρικών αλάτων σε παντζάρια και άλλα λαχανικά. Μπερδεμένο; Ναί. Αλλά θα τα κανονίσουμε όλα για εσάς.

Σχετιζομαι με: Είναι πιο υγιεινά τα μη θεραπευμένα χοτ ντογκ;

Τι είναι τα νιτρικά άλατα;

Νιτρικά είναι ενώσεις που αποτελούνται από άζωτο και οξυγόνο. Τα περισσότερα προέρχονται από φυτά, όπως τα φυλλώδη χόρτα, τα παντζάρια και το σέλινο. Προστίθενται επίσης σε επεξεργασμένα κρέατα – με τη μορφή νιτρικού νατρίου ή νιτρώδους νατρίου – ως συντηρητικό ή για ενίσχυση της γεύσης, του χρώματος και της υφής.

Πιθανά οφέλη των νιτρικών αλάτων

Όταν τρώμε νιτρικά φυτά, το σώμα μας τα μετατρέπει σε μονοξείδιο του αζώτου, το οποίο έχει αποδειχθεί ότι έχει μια σειρά από οφέλη, όπως η ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης και η βελτίωση της κυκλοφορίας. Αυτό, με τη σειρά του, μπορεί να βελτιώσει τόσο την υγεία της καρδιάς όσο και την αθλητική απόδοση. Για παράδειγμα, α μελέτη 2021 διαπίστωσε ότι οι δραστήριοι ενήλικες άνδρες που λάμβαναν νιτρικά άλατα που προέρχονται από χυμό τεύτλων αύξησαν τη μυϊκή ισχύ. Μια άλλη δοκιμή έδειξε ότι η κατανάλωση τουλάχιστον 60 χιλιοστόγραμμα νιτρικών λαχανικών καθημερινά (αυτό είναι περίπου ό,τι λαμβάνετε από 1 φλιτζάνι ωμά πράσινα φυλλώδη λαχανικά) μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Επιπλέον, τα πλούσια σε νιτρικά φυτά παρέχουν «πολλά άλλα θρεπτικά συστατικά που προάγουν την υγεία, συμπεριλαμβανομένων αντιοξειδωτικών και πιθανών αντιφλεγμονωδών ενώσεων», λέει η γαστρονομική διατροφολόγος της Νέας Υόρκης Jackie Newgent, RDN, CDN.

READ  Ο εγκέφαλός σας δείχνει εικόνες από 15 δευτερόλεπτα «στο παρελθόν» αντί να προσπαθεί να σας ενημερώσει σε πραγματικό χρόνο

Πιθανό μειονέκτημα των νιτρικών αλάτων

Γιατί λοιπόν είναι καλό στα παντζάρια αλλά όχι στο μπέικον; Στα επεξεργασμένα προϊόντα κρέατος, τα νιτρικά άλατα μπορούν να συνδυαστούν με αμινοξέα στις πρωτεΐνες για να σχηματίσουν νιτροζαμίνες, οι οποίες έχουν συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο ορισμένων μορφών καρκίνου. ΕΝΑ Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας Η έκθεση διαπίστωσε ότι κάθε μερίδα 50 γραμμαρίων επεξεργασμένου κρέατος που κατανάλωνε ένα άτομο την ημέρα (δηλαδή περίπου 5 φέτες μπέικον) αύξανε τον κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου κατά 18%. Τα στοιχεία ήταν αρκετά ισχυρά ώστε ο ΠΟΥ να κατηγοριοποιήσει αυτά τα τρόφιμα ως καρκινογόνα της Ομάδας 1, την ίδια ονομασία με τον καπνό.

καταναλώνουν πολλά βιταμίνη C και άλλες τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά μπορεί να βοηθήσει στην παρεμπόδιση της παραγωγής νιτροζαμινών και να αντισταθμίσει τις δυνητικά αρνητικές επιπτώσεις των επεξεργασμένων κρέατος, λέει η Melina Jampolis, MD, πιστοποιημένη παθολόγος και διατροφολόγος στο Λος Άντζελες. Στην πραγματικότητα, οι κατασκευαστές αρχίζουν να προσθέτουν βιταμίνη C στα αλλαντικά για αυτόν τον λόγο. Η υψηλή θερμότητα μπορεί επίσης να συμβάλει στον σχηματισμό νιτροζαμινών, γι’ αυτό και η Jampolis συνιστά το μαγείρεμα επεξεργασμένων κρεάτων σε χαμηλότερες θερμοκρασίες. (Για παράδειγμα, το μπέικον στο φούρνο μικροκυμάτων μπορεί να είναι καλύτερο από το τηγάνισμα, σύμφωνα με ορισμένες έρευνες.) Αλλά είναι καλύτερο να μειώσετε απλώς την ποσότητα του μπέικον που τρώτε. Και αυτό ισχύει και για τα τρόφιμα που φέρουν την ένδειξη «φυσικά» ή «χωρίς νιτρικά άλατα». Μελέτες δείχνουν ότι η μετατροπή των νιτρικών σε νιτροζαμίνες μπορεί να συμβεί είτε οργανική είτε συνθετική, επομένως το «φυσικό» χοτ ντογκ μπορεί να μην είναι πιο υγιεινό για εσάς. Όσο για τα προϊόντα “χωρίς πρόσθετα νιτρικά”, το Jampolis λέει ότι συχνά παρασκευάζονται με σκόνη σέλινου, η οποία περιέχει φυσικά νιτρικά άλατα και μπορεί να παράγει νιτροζαμίνες (αν και δεν θεωρείται νιτρικό).

READ  Η NASA μοιράζεται την εκπληκτική εικόνα του σπειροειδούς γαλαξία με καλά καθορισμένη κεντρική γραμμή και μακριά χέρια

Το ουσιώδες

Τα νιτρικά φυτικής προέλευσης και αυτά που προστίθενται στο κρέας συμπεριφέρονται πολύ διαφορετικά στο σώμα. Η αύξηση της πρόσληψης λαχανικών πλούσιων σε νιτρικά άλατα μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση και να βελτιώσει την αθλητική απόδοση. Αλλά είναι καλύτερα να περιορίσετε την κατανάλωση επεξεργασμένων κρεάτων (ακόμη και «φυσικών» και «χωρίς νιτρικά» προϊόντα), τα οποία σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.